Demonstratie
  • Provincie Overijssel
  • 220 medewerkers
  • 28.000 inwoners
  • 54 mln lasten (begroting)
  • Klant sinds 2013
  • meer dan 50 gebruikers
Missie

De missie: Wat waren de belangrijkste uitdagingen om welke zaken te verbeteren?
In 2012 heeft de gemeenteraad van Dalfsen een plan van aanpak vastgesteld om onze gehele planning en control instrumentarium te gaan herontwerpen. Dit bestond uit 16 verbetermaatregelen, van quick wins tot meer fundamentelere maatregelen, die in 2015 gerealiseerd moesten zijn. De stip op de horizon was om te komen tot digitale sturing waarin informatie real-time beschikbaar is, voor zowel de raad als de gemeentelijke organisatie. Om ons daarbij te helpen hebben wij LIAS Enterprise aangeschaft.

Resultaat

Het resultaat: Waartoe heeft LIAS Enterprise geleid als we kijken naar resultaten?
• Veel kortere doorlooptijden.
• Meer beleving en inzicht bij alle betrokkenen.
• Gebruiksgemak. Informatie is snel en eenvoudig raadpleegbaar.
• Minder fouten door realtime (financiële) overzichten.
• Als budgethouders doorklikken in de financiële module, kunnen ze de digitale factuur raadplegen.
• Het beheer is meer op orde, ook naar de mening van de accountant.
• Regio gemeenten komen massaal naar Dalfsen om kennis op te doen.
• Veel complimenten van de gemeenteraad.

Daarnaast is natuurlijk het online jaarverslag een fraai resultaat. Dit is het eerste online P&C product met als doel om nog vele te laten volgen.

Eye opener: Is er iets geweest dat als een eye opener heeft gewerkt en waardoor meer inzicht is ontstaan welke zaken beter zouden moeten of kunnen?
Vanuit de stafafdeling Control en Resultaat zijn we steeds op zoek gegaan naar nieuwe verbeteringen. Door te willen innoveren en rekening te houden met de stip op de horizon (digitale sturing in plaats van dikke boekwerken) is het instrumentarium stap voor stap verbeterd. Daarbij is ook veel rekening gehouden met de ervaringen van de gebruikers, door bijvoorbeeld ook evaluaties te houden. Hun inbreng is steeds de basis geweest voor nieuwe stappen. Op deze wijze heeft LIAS ons flink geholpen met het gehele verbetertraject van planning en control.

Sleutel tot succes: Wat zijn en blijven belangrijke elementen in de software of de implementatie die leiden tot succes?
De implementatie van LIAS is bij ons heel snel gegaan. In mei 2013 zijn wij gestart met LIAS. De koppeling met ons financiële systeem was binnen een dag gelukt en daarna zijn de modules financieel management, documentmanagement en prestatiemanagement vlot achter elkaar ingericht. In september 2013 konden we al een compleet nieuwe programmabegroting presenteren. De module risicomanagement is inmiddels ook ingericht en nu zijn we bezig om de nieuwe dashboard module te voltooien. In een kleine 2 jaar hebben we al de 5 modules geimplementeerd en gebruiken we ze volop. Belangrijk daarbij was ook dat LIAS heel gebruiksvriendelijk bleek te zijn voor zowel de gebruikers als ook voor onze eigen applicatiebeheerder.

Overzicht